راهنمای لاتاری

لاتاری

راهنمای لاتاری

فلسفه

ویزای دایورسیتی چیست؟

ویزای گوناگونی (وگ) یا گرین کارت لاتاری یکی از انواع ویزاهای مهاجرتی آمریکا است. از سال ۱۹۹۰ و به دستور کنگره آمریکا، هر سال وزارت امور خارجه آمریکا مطابق بخش ۲۰۳‎(سی) از قانون مهاجرت و ملیت (Immigration and Nationality Act) آمریکا، به صورت قرعه‌کشی (موسوم به لاتاری) تعدادی افراد را برای دریافت این نوع ویزا انتخاب می‌کند که نهایتاً منجر به دریافت کارت اقامت دائم آمریکا (معروف به گرین کارت) می‌شود. برنده اصلی در صورت برخورداری از شرایط لازم موفق به کسب ویزای وگ-۱ می‌شود. همسر وی و فرزندان مجردی که در روز نام‌نویسی اینترنتی زیر ۲۱ سال دارند نیز در صورت برخورداری از شرایط لازم موفق به کسب ویزای وگ-۲ می‌شوند.

فلسفه

از آن‌جا که هدف از صدور ویزای گوناگونی حفظ گوناگونی نژادی در بین مهاجران آمریکا است، این ویزا برای ساکنان کشورهایی که به طور معمول از روش‌های دیگر مهاجران زیادی به آمریکا می‌فرستند صادر نمی‌شود. به همین خاطر هر ساله در بولتن ویزا فهرست کشورهایی که مجاز به شرکت در قرعه‌کشی هستند مشخص می‌گردد. به عنوان نمونه، اهالی کشور روسیه تا سال ۲۰۰۴ مجاز به شرکت در این قرعه‌کشی بودند اما در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ این اجازه از آنان سلب شد. در قرعه‌کشی ویزای سال ۲۰۱۰ اهالی این کشور مجدداً جواز شرکت در قرعه‌کشی را کسب کردند. کشورهای غیرمجاز کشورهایی هستند که در ۵ سال گذشته بیش از ۵۰٫۰۰۰ مهاجر از طریق ویزاهای خانوادگی و کاری به آمریکا فرستاده باشند. از جمله کشورهایی که در بیشتر دوره‌ها غیرمجاز بوده‌اند می‌توان به چین، انگلستان و هند اشاره کرد.

۳- اطلاعات کلی در مورد لاتاری گرین‌کارت

۳-۱- چرا لاتاری گرین‌کارت

برای مهاجرت و زندگی در آمریکا راههای زیادی وجود دارد. از جمله ویزای مهاجرتی، ازدواج با یک سیتیزن آمریکا، سرمایه گذاری و یا کسب پناهندگی آمریکا. اما هر کدام از این راهها سختی ها خاص خودش را دارد. شاید یکی از راه های راحت شرکت در لاتاری گرین کارت آمریکا باشد.

براساس قوانین آمریکا، هر سال وزارت امورخارجه این کشور برنامه ویزای گونه‌گونی را اجرا می کند. براساس این برنامه هر سال ۵۰ هزار ویزای اقامت دائم برای افراد کشورهایی که میزان مهاجرت کمتری به آمریکا دارند، فراهم می شود.

لاتاری گرین کارت بین کسانی که قصد آمدن به آمریکا را دارند، بسیار محبوب است چون عملاً برای موفقیت در آن هزینه‌ای لازم نیست و فرد تنها اگر خوش شانس باشد و اطلاعات خودش را درست وارد کند، می‌تواند امیدوار باشد در صورت پذیرفته شدن، با ارایه مدارکی که اعلام کرده، به آمریکا بیاید. از سوی دیگر به نسبت مثلاً ویزای مهاجرتی که معمولاً طولانی است، کسانی که از طریق لاتاری گرین‌کارت به آمریکا می‌آیند، عملاً ظرف حدود دو سال بعد ثبت‌نام، به آمریکا می‌رسند.

۳-۲- کشورهای فاقد شرایط لازم

نخستین برنامه وگ-۱۹۹۵ بود، و ۱۳ کشور روبرو از ابتدا فاقد شرایط لازم بودند: کانادا، چین (قطعه اصلی)، جمهوری دومینیکن، السالوادور، هائیتی، هند، جامائیکا، مکزیک، فیلیپین، کره جنوبی، تایوان، انگلستان (به جز ایرلند شمالی) و سرزمین‌های وابسته به آن، و ویتنام.

تغییرات فهرست کشورها در طول سال‌ها شامل زیر می‌شود :

  • وگ-۱۹۹۶: کلمبیا هم اکنون فاقد شرایط لازم
  • وگ-۱۹۹۸: لهستان هم اکنون فاقد شرایط لازم
  • وگ-۲۰۰۲: لهستان و تایوان هم اکنون فاقد شرایط لازم، پاکستان فاقد شرایط لازم
  • وگ-۲۰۰۴: تیمور شرقی اضافه شده‌است، فاقد شرایط لازم
  • وگ-۲۰۰۵: روسیه هم اکنون فاقد شرایط لازم
  • وگ-۲۰۰۷: لهستان دوباره فاقد شرایط لازم
  • وگ-۲۰۰۸: برزیل و پرو هم اکنون فاقد شرایط لازم؛ صربستان و مونته نگرو ذکر شده‌است به طور جداگانه، هر دو فاقد شرایط لازم
  • وگ-۲۰۰۹: اکوادور و گواتمالا هم اکنون فاقد شرایط لازم
  • وگ-۲۰۱۰: روسیه هم اکنون فاقد شرایط لازم؛ کوزوو اضافه شده‌است، فاقد شرایط لازم
  • وگ-۲۰۱۳: لهستان دوباره فاقد شرایط لازم، بنگلادش هم اکنون فاقد شرایط لازم؛ سودان جنوبی اضافه شده‌است، فاقد شرایط لازم
  • وگ-۲۰۱۴: گواتمالا دوباره فاقد شرایط لازم
  • وگ-۲۰۱۵: نیجریه هم اکنون فاقد شرایط لازم

۳-۳- شرایط موردنیاز برای شرکت در قرعه‌کشی

شما باید متولد یکی از کشورهای مجاز برای شرکت در قرعه‌کشی باشید. فهرست کشورهای مجاز همه ساله در دستورالعمل قرعه‌کشی همان سال منتشر می‌شود. با این حال دو راه دیگر وجود دارد که ممکن است شما را فاقد شرایط لازم کند. نخست، شما متولد کشوری باشید که بومی‌هایش مجاز به شرکت نباشند اما همسر شما متولد کشوری است که بومی‌های آن مجاز برای شرکت در قرعه‌کشی هستند شما می‌توانید از کشور محل تولد همسرتان استفاده کنید. مشروط بر اینکه در فرم نام‌نویسی اسم شما و همسرتان باشد، هر دوی شما ویزا بگیرید و با هم وارد آمریکا شوید. دوم، اگر در کشوری به دنیا آمده‌اید که فاقد شرایط لازم شرکت در برنامه ویزای گوناگونی نباشد، شما می‌توانید «به حساب» کشوری که یکی از والدین شما در آن به دنیا آمده‌است در برنامه ویزای گوناگونی شرکت کنید، البته به شرط اینکه هیچ‌یک از والدین شما مقیم کشور غیر فاقد شرایط لازم در زمان تولد شما نبوده باشد. به طور کلی، یک فرد، مقیم کشوری که در آن متولد نشده باشد یا به شکل قانونی تابعیت آن را به دست نیاورده باشد، محسوب نمی‌شوند حتی اگر به شکل موقت به آن کشور سفر کند، در آن کشور مشغول تحصیل باشد، یا به خاطر شغل یا دلایل حرفه‌ای از طرف یک شرکت یا دولت در آن کشور مستقر شده باشند.

برای شرکت در قرعه‌کشی شما باید دارای دیپلم دبیرستان (تعریف شده به عنوان پایان موفقیت آمیز یک دوره ۱۲ ساله آموزش ابتدایی و متوسطه) باشید. این مدرک در ایران با نام مدرک پیش دانشگاهی شناخته می‌شود. اگر این مدرک را ندارید باید ۲ سال سابقه کاری در ۵ سال گذشته در شغلی داشته باشید که نیاز به ۲ سال آموزش یا تجربه کاری دارد. اطلاعات موجود در پایگاه داده‌های وزارت کار ایالات متحده تعیین کننده اعتبار سابقه کار متقاضی خواهد بود.

۳-۴- نحوه نام‌نویسی

نام‌نویسی در قرعه‌کشی ویزای گوناگونی تنها به صورت اینترنتی و تنها از طریق وب‌گاه http://www.dvlottery.state.gov/ESC/ انجام می‌شود. برای نام‌نویسی هیچ هزینه‌ای نباید پرداخت کرد و به جز اطلاعات فردی و خانوادگی و یک یا چند قطعه عکس دیجیتال در قالب و اندازه مناسب، چیز دیگری در زمان نام‌نویسی مورد نیاز نیست. معمولاً نام‌نویسی در ماه‌های اکتبر و نوامبر انجام می‌شود.

۳-۵- نحوه انتخاب متقاضیان

برندگان قرعه‌کشی به صورت تصادفی توسط کامپیوتر و از بین تمامی متقاضیان تایید صلاحیت‌شده انتخاب خواهند شد. احتمال انتخاب یک درخواست الکترونیکی فاقد شرایط لازم که مستقیماً توسط خود متقاضی ارسال شده‌است توسط کامپیوتر مرکز کنسولگری کنتاکی، درست به اندازه یک درخواست دیگر که توسط یک واسطه در ازای دریافت پول برای یک متقاضی دیگر تکمیل شده و بصورت الکترونیکی ارسال شده‌است، خواهد بود. تمامی درخواست‌هایی که طی مهلت نام‌نویسی در قرعه‌کشی دریافت می‌گردند، دارای احتمال انتخاب تصادفی برابر در منطقه خود می‌باشند. با این حال، دریافت بیش از یک درخواست به نام یک شخص، صرف نظر از این موضوع که چه کسی درخواست‌ها را فرستاده‌است، منجر به حذف نام آن شخص از قرعه‌کشی خواهد شد. برندگان قرعه‌کشی تصادفی برای دریافت ویزای گوناگونی به منظور مهاجرت به ایالات متحده باید واجد تمامی شرایط و ویژگی‌های لازم مطابق با قوانین ایالات متحده آمریکا باشند.

۳-۶- نحوه اعلام نتایج

تا دوره ۲۰۱۱ نتایج در فاصله ماه مه و ژوئیه از طریق پست به اطلاع برندگان می‌رسید. از دوره ۲۰۱۰ امکان پی‌گیری درخواست از طریق اینترنت نیز به وجود آمد؛ برای این منظور کاربر باید شماره تایید نام‌نویسی را در وب‌گاه http://www.dvlottery.state.gov/ESC/ چک کند. لازم است ذکر شود از دوره ۲۰۱۲ هیچ نامه قبولی برای برندگان پست نمی‌شود و نتایج از نخست ماه مه فقط و فقط از طریق اینترنت برای کلیه شرکت کنندگان در دسترس خواهد بود. سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایالات متحده قادر نخواهند بود تا فهرستی از انتخاب شدگان را به شما ارایه کنند.

۳-۷- احتمال برنده‌ شدن

اگر چه برندگان قرعه‌کشی به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند اما توزیع جغرافیایی خاصی در این قرعه‌کشی لحاظ می‌شود. هیچ کشوری مجاز نیست بیش از ۷ درصد از برنده‌ها را به خود اختصاص بدهد. به علاوه، سهمیه برندگان در مناطقی تقسیم می‌شود (آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای شمالی، اقیانوسیه، آمریکای مرکزی و جنوبی و حوزه کارائیب) و سهم هر منطقه بر حسب تعداد مهاجرانی که در ۵ سال گذشته از آن منطقه به آمریکا رفته‌اند مشخص می‌شود.

هم اکنون بیش از ۸۰ درصد سهمیه به آفریقا و اروپا تخصیص می‌یابد. بر اساس داده‌های موجود درباره تعداد شرکت‌کنندگان و برندگان سال ۲۰۰۸، احتمال برنده شدن در اروپا بیشترین مقدار بوده‌است (۱۵/۲ درصد) و در آسیا کمترین بوده‌است (۵۸/۰ درصد). در کل، از بین بالغ بر شش میلیون شرکت‌کننده در سال ۲۰۰۸، ۹۶۶۹۰ برنده اعلام شده بود (احتمال کلی ۵۱/۱ درصد).

۳-۸- حذف بنگلادش و افزایش سهم ایران

سال ۲۰۱۲ تقریبا چهار هزار و ۴۰۰ نفر از ایرانیان برای برنامه قرعه‌کشی گرین‌کارت برگزیده شدند این در حالی است که بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا این رقم در سال ۲۰۱۱ تقریبا دو هزار و ۸۰۰ نفر بوده است. دلیل این افزایش چشمگیر حذف کشور بنگلادش از برنامه ویزای گوناگونی و اختصاص سهمیه آن به ایرانیان بوده است. اما به گفته خانم سارا گرو (انگلیسی : Sarah Grow)، یکی از کارمندان امور کنسولی وزارت خارجه آمریکا حدود ۱۰۰۰ نفر از آنان یعنی یک چهارم برندگان ایرانی کارت سبز برای اجرای مراحل قانونی و سفر به آمریکا به سفارتخانه‌های آن کشور مراجعه نکرده‌اند.

۳-۹- درباره CSC

از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۲، تمام متقاضیان ویزای مهاجرتی باید در وب سایت usvisa-info.com CSC یک محل دریافت پاکت ویزا و گذرنامه را ثبت کنند. متقاضیان / درخواست کنندگان میتوانند با خدمات معلومات ویزا با شماره ۰۸۵۰۲۵۲۶۳۵۵ در ترکیه و یا با شماره ۷۰۳۴۳۹۲۳۴۸ در ایالت متحده برای ثبت محل دریافت تماس بگیرند. یادآوری می‌کنیم که راه دیگری برای دریافت مدارک ویزای تایید شده وجود ندارد.

بعد از اینکه مراحل روش تقاضای ویزا کامل شد و ویزا صادر شد بخش کنسولگری، گذرنامه و پاکت ویزای متقاضی را به شعبه‌ خدمات پست ترکیه (PTT) که متقاضی برای دریافت انتخاب کرده است می‌فرستد. به این علت هر متقاضی ویزای مهاجرتی باید به وب سایت رفته و گردش این وب سایت را برای انتخاب نزدیکترین شعبه‌ پست PTT به خود دنبال کند.

وقتی‌ که یک شعبه‌ PTT انتخاب شد این آدرس برای تمام مکاتبات پستی بین کنسولگری و متقاضی استفاده خواهد شد.

اطلاعاتی که سعی کردیم در توضیحات ارائه کنیم درمورد سفارت امریکا در آنکارا بود برای بدست آوردن این اطلاعات درمورد سایر سفارت های دیگر امریکا هم با مراجعه به وب سایتشان می توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید.

۳-۱۰- علت صدور ویزا برای نیمی از پذیرفته‌شدگان لاتاری

هر ساله میلیونها نفر (۷,۹۰۰,۰۰۰ نفر برای آخرین دوره) از سراسر جهان در این برنامه ثبت نام کرده و حدود ۱۰۰,۰۰۰ نفر در قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند یا به اصطلاح “برنده لاتاری می‌شوند”. تا اینجای کار تقریبا همه چیز شفاف است. اما سهمیه سالیانه صدور ویزا نصف این عدد است. در نتیجه برندگان لاتاری به طور متوسط ۵۰% شانس دریافت ویزا دارند.

اما دلایل این امر چیست و بعد از برنده شدن چه موارد دیگری مورد بررسی قرار می گیرد؟

  1. بررسی صحت اطلاعات اظهار شده با توجه به مدارک موجود
  2. سکیوریتی چک از نظر امنیت داخلی امریکا (و احتمالا عدم سوء پیشینه از کشور مبداء)
  3. داشتن حداقل مدرک دیپلم یا دو سال تجربه در یکی از مشاغل گروه ۷ یا بالاتر در ۵ سال اخیر
  4. عبور موفقیت آمیز از آزمایشات پزشکی (شخص متقاضی و همراهان)
  5. و در آخر تهیه به موقع مدارک و حضور در سفارت امریکا – حدود ۲۵% از برندگان ایرانی دوره ۲۰۱۱ به سفارت امریکا مراجعه نکردند.

نکته: صدور ویزا برای شما و همراهان (همسر و فرزندانی که در روز ثبت‌نام اینترنتی زیر ۲۱ سال دارند) علاوه بر موارد فوق، به ظرفیت کشور (حداکثر ۷% از کل ویزاهای صادره) و همچنین ظرفیت کل (۵۰,۰۰۰ ویزا) بستگی دارد. بنابراین در صورت تکمیل شدن هر یک از ظرفیتهای مذکور، شانس خود را در آن دوره از دست می‌دهید.

۳-۱۱- آمار و جداول آماری ارائه شده

۳-۱۱-۱- توزیع و فرآیند قرعه‌کشی

۳-۱۱-۱-۱- احتمال برد هر قاره

قاره وگ-۲۰۰۷ وگ-۲۰۰۸ وگ-۲۰۰۹ وگ-۲۰۱۰ وگ-۲۰۱۱ وگ-۲۰۱۲ وگ-۲۰۱۳

آفریقا به جز «کشورهای ویژه» %۳۱/۱ %۴۰/۲ %۳۰/۲ %۱۹/۲ %۰۶/۲ %۶۹/۱ %۸۴/۱

آسیا %۴۸/۰ %۶۳/۰ %۶۴/۰ %۶۱/۰ %۶۸/۰ %۸۴/۰ %۹۳/۱

اروپا به جز «کشورهای ویژه» %۲۶/۱ %۸۵/۱ %۹۴/۱ %۱۰/۲ %۷۵/۱ %۶۳/۱ %۳۱/۱

آمریکای شمالی %۶۱/۰ %۶۴/۰ %۳۸/۰ %۶۹/۰ %۴۷/۰ %۴/۰ %۵/۰

اقیانوسیه %۱۳/۴ %۵۷/۴ %۶۲/۴ %۴۹/۵ %۶۳/۴ %۲۸/۵ %۲۲/۶

آمریکای جنوبی و مرکزی و کارائیب %۶۵/۰ %۸۴/۰ %۰۵/۱ %۶۹/۱ %۰۷/۱ %۰۸/۱ %۰۵/۱

۳-۱۱-۱-۲- احتمال گرفتن ویزا برای یک برنده

قاره وگ-۲۰۰۷ وگ-۲۰۰۸ وگ-۲۰۰۹

آفریقا %۰۱/۴۱ %۴۷/۴۳ %۱۲/۴۶

آسیا %۵۹/۵۹ %۸۷/۵۱ %۳۷/۵۵

اروپا %۲۶/۵۶ %۵۰/۵۶ %۸۳/۵۰

آمریکای شمالی %۰۰/۵۰ %۴۱/۲۹ %۳۳/۸

اقیانوسیه %۷۵/۳۸ %۴۲/۴۱ %۵۹/۳۳

آمریکای جنوبی و مرکزی و کارائیب %۸۶/۵۴ %۲۶/۴۵ %۴۴/۴۱

۳-۱۱-۲- مقایسه سهمیه ایران در قرعه‌کشی لاتاری از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، سهمیه ایران در سال ۲۰۱۳، نسبت به سال ۲۰۱۰ حدوداً ۲ برابر شده است. همچنین تعداد متقاضیان ایرانی نیز رشد چشمگیری نسبت به سالهای قبل داشته است. ضمناً توجه داشته باشید که ۷۲% از برندگان ایرانی دوره ۲۰۱۱ موفق به دریافت ویزا شده‌اند؛ که با توجه به عدم مراجعه ۲۵% دیگر به سفارت آمریکا، فقط ۳% از پرونده‌های برندگان آن دوره رد شده است.

جدول مقایسه میزان متقاضیان و برندگان لاتاری در ایران

دوره ۲۰۱۰ ۲۰۱۱ ۲۰۱۲ ۲۰۱۳

کل متقاضیان ۹٫۵۰۰٫۰۰۰ ۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱۴٫۷۰۰٫۰۰۰ ۷٫۹۰۰٫۰۰۰

متقاضیان ایرانی ۲۴۵٫۰۰۰ ۲۲۳٫۰۰۰ ۲۸۹٫۰۰۰ ۳۶۹٫۰۰۰

برندگان لاتاری ۲۷۷۳ ۲۸۱۹ ۴۴۵۳ ۶۰۲۹

۴- دستورالعمل ثبت‌نام در لاتاری ۲۰۱۷

برنامه قرعه‌کشی روادید مهاجرت گونه‌گونی (قرعه‌کشی کارت سبز) که توسط کنگره مورد تصویب قرار گرفته است، به صورت سالیانه توسط وزارت خارجه آمریکا اجرا می‌گردد. بند ٢٠٣(c) قانون مهاجرت و تابعیت (INA) شامل مهاجرینی است که “مهاجرین قرعه‌کشی” نامیده می‌شوند و از کشورهایی با نرخ مهاجرت پایین به ایالات متحده امکان مهاجرت به آمریکا را فراهم می‌کند. برای سال ۲۰۱۷ پنجاه هزار روادید قرعه‌کشی در نظر گرفته شده است. برای ثبت‌نام در این برنامه نیازی به پرداخت هزینه نیست.

متقاضیانی که نامشان در قرعه‌کشی انتخاب شده (برگزیدگان) باید واجد شرایطی صریح و مشخص باشند. برگزیدگان بر اساس یک قرعه‌کشی شانسی توسط کامپیوتر انتخاب می‌شوند. این روادیدها در ۶ منطقه جغرافیایی توزیع میگردند، بطوریکه هر کشور در یکی از این مناطق شش گانه نمی‌تواند در یک سال بیش از ۷ درصد از ویزاهای قرعه‌کشی کارت سبز موجود را دریافت کند.

اتباع کشورهای زیر واجد شرایط ثبت نام در برنامه قرعه‌کشی گرین کارت ۲۰۱۷ نمی باشند، زیرا طی پنج سال گذشته بیش از ۵٠ هزار مهاجر به ایالات متحده آمریکا فرستاده‌اند.

بنگلادش، برزیل، کانادا، چین (متولدین سرزمین اصلی)، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، ال سالوادور، هائیتی، هندوستان، جاماییکا، مکزیک، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، پرو، کره جنوبی، بریتانیا (به غیر از ایرلند شمالی) و مناطق تحت قیمومیت آن و ویتنام.

افرادی که در خودمختاری هنگ کنگ ، خودمختاری ماکائو و تایوان متولد شده‌اند، می‌توانند این ویزا را دریافت کنند.

۴-۱- شرایط و ویژگی‌های لازم برای نام‌نویسی

۴-۱-۱- شرط شماره یک

متولدین کشورهایی که اتباع آن واجد شرایط هستند می‌توانند در قرعه‌کشی شرکت کنند.

اگر شما در یکی از کشورهای مشمول متولد نشده اید دو راه دیگر برای واجد شرایط شدن شما وجود دارد.

– آیا همسر شما متولد یکی از کشورهایی است که شهروندان آن واجد شرایط ثبت نام در قرعه‌کشی هستند؟ در اینصورت می‌توانید با ذکر کشور تولد همسرتان با این شرط که نام هر دو شما و همسرتان در فرم های نام نویسی ذکر شده باشد و درصورت دریافت ویزا همزمان وارد آمریکا شوید.

– آیا شما در کشوری متولد شده اید که شهروندانش واجد شرایط نیستند اما هیچکدام از والدین شما متولد آن کشور نبوده و در زمان تولدتان در آن کشور مقیم نبوده‌اند؟ در این صورت می‌توانید کشور محل تولد هر یک از والدین خود – در صورتی که متولدین آن کشور واجد شرایط شرکت درقرعه‌کشی ٢٠١۶ باشند – را انتخاب نمایید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به بخش پرسشهای متداول مراجعه کنید.

۴-۱-۲- شرط شماره دو

همچنین برای شرکت در قرعه‌کشی شما باید واجد شرایط تحصیلی و یا دارای تجربه کاری لازم برای شرکت در برنامه قرعه‌کشی باشید.

– شما باید یا دارای تحصیلات دبیرستانی و یا تحصیلاتی معادل آن داشته باشید که نشان دهنده تکمیل موفقیت آمیز ١٢سال تحصیل در مقاطع ابتدایی و دبیرستان باشد

یا

– ٢ سال تجربه کاری طی ۵سال گذشته در زمینه مشاغلی که انجام آنها نیازمند حداقل دو سال کارآموزی و یا تجربه میباشد، داشته باشید. برای تصمیم‌گیری در زمینه صلاحیت تجربه کاری، مرجع ذیصلاح O*Net OnLine وزارت کار آمریکا است.

در صورتیکه این دو شرط ذکر شده شامل حالتان نمی‌شود در برنامه قرعه‌کشی نام نویسی نکنید.

۴-۲- زمان نام‌نویسی برای شرکت در قرعه‌کشی

فرم‌های نام‌نویسی برای شرکت در برنامه ویزای اقامت دائم آمریکا یا لاتاری گرین‌کارت ۲۰۱۷، باید مابین پنجشنبه اول اکتبر تا سه‌شنبه سوم نوامبر ساعت دوازده ظهر (به وقت شرق آمریکا) به طور الکترونیک در تارنمای رسمی www.dvlottery.state.govدریافت شود. برای شرکت تا آخرین هفته ثبت نام منتظر نمانید زیرا حجم بالای تقاضا می‌تواند موجب تاخیر در عملکرد تارنما شود. درخواست‌های پس از موعد و یا درخواست‌های غیر الکترونیکی پذیرفته نخواهند شد. وزارت امور خارجه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته توانایی تشخیص ثبت‌نام‌های مکرر را دارد. نام‌نویسی بیش از یک مرتبه موجب مردود شدن درخواست شما خواهد شد.

تکمیل نام نویسی برای برنامه قرعه‌کشی گرین کارت برای سال ۲۰۱۷ اطلاعات خود را به طور الکترونیک در فرم (DS-5501) یا(E-DV) بصورت آنلاین در تارنمای www.dvlottery.state.gov وارد کنید. فرم‌‌های ناقص بررسی نخواهند شد. نام نویسی برای شرکت در قرعه‌کشی کاملاً رایگان است.

شما را قویاً تشویق می‌کنیم تا خودتان فرم ثبت‌نام را بدون مراجعه به «مشاوران یا کارپردازان ویزا» و افرادی که پیشنهاد کمک می‌کنند تکمیل کنید. اگر فردی به شما کمک می‌کند، شما باید در طول تکمیل فرم حضور داشته باشید تا اطلاعات صحیح درج شود و صفحه تکمیل فرم و شماره اختصاصی تاییدیه را دریافت کنید. بدون داشتن این اطلاعات، شما قادر به دسترسی آتی به سیستم قرعه‌کشی و بررسی وضعیت پرونده خود نخواهید بود. پیش از قبول پیشنهاد نگهداری این اطلاعات توسط افراد دیگر به دقت در مورد این تصمیم خود فکر کنید.

پس از تکمیل و ارسال درخواست صفحه تاییدی را خواهید دید که در آن نام و شماره تائیدیه ویژه درج شده است. این صفحه را برای بایگانی چاپ کنید. از سوم مه ۲۰۱۶ شما قادر خواهید بود با مراجعه به تارنمای www.dvlottery.state.gov و کلیک کردن روی گزینهEntrant Status Check و وارد کردن شماره تاییدیه ویژه و اطلاعات شخصی خود، وضعیت پرونده‌تان را بررسی کنید. تنها با مراجعه به Entrant Status Check می‌توانید درمورد وضعیت پذیرش پرونده‌تان در قرعه‌کشی سال ۲۰۱۷ مطلع شوید [و در صورت پذیرش] به اطلاعاتی درمورد مراحل بعدی و آگاهی از وقت مصاحبه ویزای مهاجرتی با خبر شوید.

برای شرکت در قرعه‌کشی گرین کارت امسال باید اطلاعات زیر را در فرم E-DV وارد کنید:

  1. نام کامل (نام خانوادگی/فامیلی، نام کوچک، نام میانی) : دقیقا آنگونه که در گذرنامه نوشته شده است.
  2. تاریخ تولد (روز، ماه، سال)
  3. جنسیت (مرد یا زن)
  4. شهر محل تولد شما
  5. کشور محل تولد شما (نام کشور محل تولد شما باید نام کنونی کشوری باشد که در آن متولد شده‌اید).
  6. کشور مجاز یا مورد تایید در برنامه قرعه‌کشی (کشور واجد شرایط شما معمولاً همان کشور محل تولدتان است) : کشور واجد شرایط شما ارتباطی به محل زندگیتان ندارد. اگر شما در کشوری متولد شده‌اید که واجد شرایط شرکت در برنامه قرعه‌کشی ویزا نمی‌باشد، می‌توانید با مراجعه به دستورالعمل‌های بالا، امکان انتخاب کشور دیگری را به عنوان کشور عهده‌دار خود بررسی نمایید.
  7. عکس(های) ضمیمه درخواست : عکس‌های اخیر از خودتان، همسرتان و کلیه فرزندانتان که نامشان در فرم نام‌نویسی درج شده است. برای توضیحات بیشتر درمورد مشخصات ترکیبی و فنی به بخش «ارسال عکس دیجیتال» مراجعه کنید. نیازی به ارسال عکس همسر یا فرزندی که خود شهروند آمریکا است یا دارای اقامت قانونی ایالات متحده است وجود ندارد حال آنکه ارسال این عکس‌ها منعی ندارد.

عکس‌های گروهی پذیرفته نخواهند شد؛ برای هر شخص باید عکس جداگانه ارسال کنید. در صورت انجام هرگونه ویرایش در عکس، ارسال عکس‌های قدیمی و یا عدم انطباق عکس‌ها با الزامات توضیح داده شده، امکان این وجود دارد که درخواست شما مردود شود و یا اینکه برای شما ویزا صادر نشود. برای اطلاعات بیشتر به بخش «ارسال عکس دیجیتال» مراجعه کنید.

  1. آدرس پستی : که مطابق الگوی زیر است :

سطر اول آدرس،

سطر دوم آدرس،

شهر/شهرک، منطقه/روستا/استان/ایالت،

کد پستی/زیپ کد کشور

  1. کشوری که هم اکنون در آن زندگی می‌کنید
  2. شماره تلفن (اختیاری)
  3. نشانی پست الکترونیکی (ایمیلی) که به آن دسترسی مستقیم دارید : درصورتی پذیرش در قرعه‌کشی، هنگامی که با استفاده از گزینه Entrant Status Check از وضعیتتان مطلع می‌شوید ایمیلی از وزارت امورخارجه آمریکا دریافت خواهید کرد که در آن جزئیات مصاحبه ویزای مهاجرتی شما را اعلام خواهد شد. وزارت امورخارجه هرگز ایمیلی مبتنی بر پذیرش یا مردودی در قرعه‌کشی به شما نمی‌فرستد.
  4. بالاترین میزان تحصیلات شما تاکنون : (١) دبستان، (٢) دبیرستان، بدون اخذ مدرک، (٣) دبیرستان با اخذ مدرک، (۴) آموزشگاه حرفه‌ای، (۵) گذراندن تعدادی از واحدهای دوره لیسانس، (۶) مدرک دانشگاهی، (۷) گذراندن تعدادی از واحدهای دوره فوق لیسانس، (٨) مدرک فوق لیسانس، (۹) گذراندن تعدادی از واحدهای دوره دکترا و (١٠) مدرک دکترا.
  5. وضعیت کنونی تاهل : مجرد، متاهل، طلاق گرفته، بیوه، متارکه قانونی. [درصورت تاهل] نام، تاریخ تولد، جنسیت، شهر/روستای تولد و کشور تولد همسرتان را به همراه عکس همسرتان با همان مشخصات مشابه عکس خودتان وارد کنید.

خودداری از ذکر نام همسر موجب رد شدن درخواست ویزای متقاضی اصلی در زمان مصاحبه خواهد شد. اگر حتی بنا دارید از همسرتان متارکه کنید می‌بایست مشخصات همسرتان را در فرم‌ها ذکر کنید. همسری که شهروند آمریکا است و یا دارای اقامت قانونی ایالات متحده است نیازی به دریافت ویزای مهاجرت ندارد درحالیکه منعی برای درج نام آنها در فرم وجود ندارد.

  1. تعداد فرزندان : نام، تاریخ تولد، جنسیت و محل تولد تمامی فرزندانی که سن آنها کمتر از ٢١ سال است و ازدواج نکرده اند صرفنظراز اینکه با شما زندگی می‌کنند و یا قصد همراهی با شما یا پس از مهاجرت شما به آمریکا را دارند را ذکر کنید. برای هر کدام از فرزندانتان عکس‌های جداگانه با مشخصات مشابه به عکس خودتان ارسال کنید.

تعداد فرزندان – نام، تاریخ تولد و محل تولد همسر و تمامی فرزندان و فرزندخوانده ها و فرزندان همسرتان که سن آنها کمتر از ٢١ سال بوده و ازدواج نکرده‌اند باید در درخواست شما ذکر گردد، حتی اگر شما قانوناً از پدر یا مادر آن فرزند خود جدا شده‌اید و همسر شما و فرزندتان دیگر با شما زندگی نمی‌کنند و/یا قصد ندارند تا به همراه شما به ایالات متحده مهاجرت کنند. برای هرکدام از فرزندانتان عکسی مطابق با مشخصاتی مشابه عکس خودتان ارسال نمایید.

دقت کنید که نام تمام موارد زیر را وارد نمایید :

  • تمام فرزندان طبیعی تان که در قید حیات می‌باشند.
  • تمام فرزندانی که قانوناً به فرزندی قبول کرده‌اید و در قید حیات می‌باشند؛ و
  • تمام فرزند خوانده‌هایی که در زمان پر کردن فرم ثبت‌نام مجرد و زیر ۲۱ سال هستند حتی اگر شما قانوناً از پدر یا مادر آن فرزند خود جدا شده‌اید و همسر شما و فرزندتان دیگر با شما زندگی نمی‌کنند و/یا قصد ندارند تا به همراه شما به ایالات متحده مهاجرت کنند.

فرزندان متاهل شما و فرزندانی که بیشتر از ٢١ سال سن دارند، نمی‌توانند در درخواست قرعه‌کشی شما نام‌نویسی شوند. اما، قانون محافظت از وضعیت فرزندان، در برخی شرایط فرزندان را در مقابل از دست دادن شرایط لازم برای دریافت ویزا بواسطه افزایش سن (رد شدن از مرز ٢١ سال) محافظت می‌کند. اگر فرم ثبت‌نام شما برای شرکت در قرعه‌کشی قبل از ٢١ سالگی فرزندنتان ارسال شود، و قبل از صدور ویزا فرزند شما به ٢١ سالگی برسد، قوانین مربوط به افراد زیر ٢١ سال در مورد فرزند شما صادق می‌شود.

فرزندی که اکنون شهروند یا ساکن قانونی ایالات متحده است واجد شرایط برای شرکت در قرعه‌کشی و دریافت این روادید نیست، و منعی برای وارد کردن یا حذف نام او در فرم تقاضای والدین برای شرکت در قرعه‌کشی وجود ندارد.

خودداری از ذکر اسامی کامل فرزندان واجد شرایط، موجب مردود شدن درخواست متقاضی اصلی و رد شدن تمامی ویزاهای افراد ذکر شده در درخواست در هنگام مصاحبه ویزا خواهد شد.

۵- انتخاب متقاضیان

برندگان قرعه‌کشی بصورتی تصادفی توسط کامپیوتر و از بین همه متقاضیان تایید صلاحیت شده بر اساس سهمیه منطقه‌ای و کشوری انتخاب خواهند شد. از تمام متقاضیان درخواست می‌‌شود که شماره تاییدیه خود را حفظ و با مراجعه به بخش Entry Status Check تارنمای ww.dvlottery.state.gov وضعیت خود را از لحاظ پذیرش بررسی کنند. بخشEntry Status Check این تارنما از روز ۳ ماه مه ۲۰۱۶ تا دست کم ٣٠ سپتامبر ۲۰۱۷ فعال خواهد بود.

اگر شماره شما در لیست انتخابی باشد، شما به صفحه ای راهنمایی خواهید شد که دستورات لازم مربوط به انجام بقیه مراحل کار از جمله اطلاعات مربوط به هزینه ها در آن درج شده است. بخش Entry Status Check تنها روشی است که وضعیت شما از لحاظ قرعه‌کشی ۲۰۱۷ را نشان می دهد. وزارت امورخارجه نامه های مکتوب یا پست الکترونیک (ایمیل) به برندگان قرعه‌کشی ارسال نمی کند. سفارتخانه ها و کنسولگری های ایالات متحده فهرست پذیرفته شدگان را ارائه نمی کنند. اشخاصی که در فهرست انتخابی نیستند هم ایمیل عدم پذیرش دریافت نمی کنند و تنها راه برای اطلاع از وضعیت مراجعه به بخش Entry Status Check این تارنما است. توصیه می کنیم که حتما شخصا وضعیت خود را بررسی کنید و برای اطلاع از وضعیت خود به دیگران اتکا نکنید.

در صورت پذیرش در قرعه‌کشی، برای دریافت ویزای مهاجرتی و مهاجرت به ایالات متحده شما همچنان باید واجد تمامی شرایط ذکر شده براساس قانون ایالات متحده باشید. بررسی این شرایط ممکن است فرآیندی دقیق و زمانبر باشد و در مورد شهروندان بعضی از کشورها که در فهرست دولتهای حامی تروریسم قرارگرفته‌اند، نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد. این درحالیست که این بررسی‌ها ممکن است تنها محدود به شهروندان این کشورها نشود.

تکمیل فرم‌ها وارسال مدارک پذیرفته شدگان قرعه‌کشی و خانواده‌هایشان که حائز شرایط قانونی مهاجرت هستند می‌بایست تا نیمه شب ٣٠ سپتامبر ۲۰۱۷ انجام شده باشد. تغییر ضوابط یا هیچ استثنایی شامل حال مدارکی که بعد از این تاریخ دریافت شده باشند نخواهد شد و متقاضیانی که بعد از این موعد فرمهای خود را تسلیم کنند قادر به دریافت ویزای مهاجرتی نخواهند بود. وابستگان و خانواده واجد شرایط متقاضی پذیرفته شده نیز امکان دریافت ویزای مهاجرتی را ازدست خواهند داد اگر بعد از این تاریخ، مدارک خود را تسلیم نمایند.

۶- ارائه عکس‌های دیجیتالی (تصویرهای دیجیتالی)

شما می‌توانید عکسهایتان را با استفاده از دوربین‌های دیجیتال یا اسکن ازعکسهای چاپ شده مادامی که این تصاویر مطابق مشخصات ترکیب بندی و فنی ذکر شده باشد، تهیه و ارائه نمایید. متقاضیان می‌توانند برای حصول اطمینان از مطابقت عکس با الزامات مورد نظر، پیش از ارائه فرم ثبت‌نام، مناسب بودن عکس‌های خود را با استفاده از پیوند موجود در تارنمای ویزای گونه‌گونی (E-DV) آزمایش کنند. این بخش حاوی معیارهای مربوط به تأیید عکس‌ها ازجمله مشخصات ترکیب‌بندی عکس‌ها و نمونه‌هایی از عکس‌های قابل قبول و غیر قابل قبول را در اختیارمتقاضیان می‌گذارد.

تصاویر ارائه شده می‌بایست دارای عمق تصویری ٢۴ بیت رنگ باشند. اگر شما از اسکنر استفاده می‌کنید قبل از اسکن تنظیمات آن را مطابق با ٢۴ بیت رنگ یا گزینه رنگهای حقیقی تنظیم کنید. دیگر الزامات مربوط به تصویر عبارتند از:

۶-۱- ویژگیهای ترکیب‌بندی عکس

۶-۱-۱- وضعیت سر

  • صورت فرد موضوع عکس باید مستقیماً رو به دوربین باشد.
  • سر فرد نباید به طرف بالا، پایین یا چپ یا راست باشد.
  • ارتفاع سر یا اندازه بخش صورت (از بالای سر، مشتمل بر موی سر، تا پایین چانه) باید بین ۵٠و ۶٩ درصد ارتفاع کل تصویر باشد. ارتفاع چشم (از پایین عکس تا خط چشم ها) باید بین ۵۶ و ۶٩ درصد ارتفاع تصویر باشد.

۶-۱-۱-۱ الگوی اندازه سر در تصویر دیجیتالی

– پس زمینه با رنگ خنثی

  • برای عکسبرداری باید از پس زمینه خنثی کم رنگ استفاده شود.

– وضوح تصویر

  • عکس باید دارای وضوح کامل باشد.

– زوائد تزیینی

  • متقاضی نباید در عکس عینک آفتابی یا دیگر زوائدی که بخشی از صورت را می‌پوشانند، داشته باشد.

– پوشش سر و کلاه

  • عکس‌های متقاضیانی که دارای پوشش سر یا کلاه هستند تنها در شرایطی پذیرفته می‌شوند که دلیلی اعتقادی یا مذهبی بر آن مترتب باشد؛ حتی در چنین شرایطی، این کلاه یا پوشش نمی‌بایست هیچ قسمتی از صورت متقاضی را بپوشاند. عکس‌هایی که متقاضیان در آنها دارای دست‌افزارهای قبیله‌ای یا کلاه‌های دیگر با ماهیت‌هایی غیردینی به سر دارند، پذیرفته نمی‌شود. عکس پرسنل نظامی و کارکنان شرکت‌های هوایی و دیگر افرادی که باید به دلایل حرفه‌ای کلاه بپوشند مورد پذیرش نیست.

۶-۱-۲- ویژگیهای فنی تصاویر

گرفتن عکس جدید دیجیتالی. اگر بنا دارید عکس جدید دیجیتالی بگیرید دقت داشته باشید که عکستان دارای ویژگیهای زیر باشد :

  1. قالب تصویری عکس (فرمت): فرمت تصویر باید در قالب دیجیتالی Joint Photographic Experts Group موسوم به (JPEG) باشد.
  2. اندازه فایل تصویری: فایل تصویری مورد استفاده باید حداکثر ٢۴٠ کیلوبایت باشد.
  3. رزولوشن (دقت رقومی) تصویر: فایل تصویری باید حداقل ۶٠٠ پیکسل (عرض) در ۶٠٠ پیکسل (ارتفاع) باشد. کلیه تصویرها باید به شکل مربع ارائه شوند، بدین معنی که ارتفاع عکس با عرض آن یکسان باشد.
  4. ژرفای رنگ تصویر: تصویر مورد استفاده باید ژرفای رنگی ٢۴ بیت در هر واحد تصویری (پیکسل) داشته باشد. عکس های سیاه و سفید ٢۴ بیت یا تصاویر ٨ بیتی پذیرفته نمی‌شوند.

۶-۱-۳- اسکن کردن عکس

قبل از اسکن عکس های چاپ شده دقت داشته باشید که ترکیب بندی عکس مطابق آنچه گفته شد باشد. برای اسکن عکسهای چاپی از راهنمای زیر استفاده کنید.

  1. رزولوشن (دقت رقومی) اسکنر: دقت رزولوشن باید حداقل ٣٠٠ نقطه بر اینچ (dpi) باشد.
  2. قالب عکس: فرمت تصویر بایدJoint Photographic Experts Group (JPEG) باشد.
  3. اندازه فایل: فایل تصویری مورد استفاده باید حداکثر ٢۴٠ کیلوبایت باشد.
  4. درجه وضوح و ابعاد تصویر: ۶٠٠ در ۶٠٠ پیکسل.
  5. ژرفای رنگ تصویر: تصویر مورد استفاده باید ژرفای رنگی ۲۴ بیت در هر واحد تصویری (پیکسل) داشته باشد [متقاضیان توجه داشته باشند که عکس های سیاه و سفید، تک رنگ، یا طیف خاکستری پذیرفته نمی شوند].

۷- مراحل ثبت‌نام

  • ثبت‌نام لاتاری فقط به صورت اینترنتی و در سایت http://dvlottery.state.gov انجام می‌شود.
  • ثبت‌نام کاملاً رایگان است.
  • برای ثبت‌نام به اطلاعات فردی خود و اعضای خانواده‌تان (همسرتان و فرزندانتان) و یک عکس دیجیتال مناسب از هر یک از افرادی که ثبت‌نام می‌کنید احتیاج دارید.
  • در پایان ثبت‌نام کد رهگیری یا همان شماره تأیید ثبت‌نام (Confirmation Number) را دریافت می‌کنید.

۸- مکاتبه با کی‌سی‌ُسی

شما در ۹۹٫۹% نیازی به مکاتبه با KCC نخواهید داشت اما اگر به هر دلیل مجبور به مکاتبه شدید از فرمت زیر استفاده کنید.

Case Number : 20xxASXXXXXXXX PA Name: Family Name, First Name

Date of birth: MM/DD/YYYY

Preference Category: DV DiVERSITY

Foreign State Chargeability: IRAN

Dear Sir/ Madam

متن نامه به زبان انگلیسی

Sincerely,

Your Name

۹- مبادلات پستی با کشور های دیگر

ترجیحا برای ارسال و دریافت هر کالایی یه مدارکی به خارج از ایران از پست های زیر استفاده کنید. ( این موضوع ارتباطی به نحوه اخذ ویزا یا لاتاری ندارد. صرفا جهت آشنایی شما با نحوه مبادلات پستی ذکر شده است )

  • آدرس دفتر مرکزی پست DHL در ایران:

تهران – خیابان وزراء – پلاک ۱۳۱ (ساختمان شیراز) – طبقه سوم تلفن : ۸۴۰۷۹

آدرس وب‌سایت : http://www.dhl.co.ir

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۷ – پنجشنبه : ۸ تا ۱۳

  • آدرس دفتر مرکزی پست TNT در ایران :

خیابان ولیعصر – خیابان شهید دستجردی (ظفر) – پلاک ۳۰۰ تلفن : ۸۲۴۴۴

آدرس‌های بالا مربوط به دفاتر مرکزی مراکز پستی هستند. بیشتر دفاتر پستی در تهران و برخی از دفاتر پستی در شهرستان‌ها نمایندگی‌های TNT و DHL را دارند که گاهی خدمات پستی را از دفاتر مرکزی ارزان‌تر هم ارائه می‌کنند. برای مثال دفتر منطقه پستی ۱۴ در ضلع شمال‌غربی میدان ولیعصر نمایندگی هر دو پست را دارد.

۱۰- آماده شدن برای مصاحبه

مدارکی که در روز مصاحبه باید با خود به سفارت ببرید عبارتند از :

  • اصل گذرنامه + یک نسخه کپی از تمام صفحات آن
  • اصل شناسنامه همراه با ترجمه آن + یک نسخه کپی از تمامی صفحات شناسنامه + یک کپی از ترجمه آن
  • اصل مدرک ازدواج یا طلاق همراه با ترجمه آن + دو نسخه کپی از تمام صفحات آن + دو نسخه کپی از ترجمه آن
  • اصل آخرین مدرک تحصیلی در صورت دارا بودن مدارک فوق‌دیپلم به بالا + اصل دیپلم (برابر گواهی ۱۲ سال تحصیلی که برای ایران شامل دیپلم + پیش‌دانشگاهی می‌شود) + ترجمه‌های این مدارک
  • اصل کارت پایان خدمت یا معافی + ترجمه آن (بدیهی است که اگر خدمت سربازی نرفته‌اید، لازم نیست)
  • پرینت وقت مصاحبه که متعاقبا از سایت dvselectee.state.gov دریافت میکنید.
  • ترجیحاً ۶ قطعه عکس ۵×۵
  • گواهی عدم سوء پیشین (البته برای ایرانیان داخل کشور نیازی نیست) که اگر در کشور دیگری غیر از ایران هستید باید از پلیس یا مرکز مربوطه دریافت کنید.
  • گواهی آزمایشات پزشکی + کارت بین‌المللی واکسیناسیون انستیتوپاستور
  • مدارک ساپورت مالی که شامل :

(۱) فرم تکمیل‌شده I-134 یا Affidavit of Support

(۲) فرم‌های مالیاتی سه سال گذشته اسپانسر (فرم ۱۰۴۰ یا W2 یا U.S. Federal Tax Returns یا گواهی کار اسپانسر) می‌باشد.

۱۱- اسپانسر

  • شما زمان مصاحبه باید مدارکی همراه داشته باشید و یکی از این مدارک، مدارک مالی است. خلاصه مطلب اینکه شما باید ثابت کنید که می‌توانید در آمریکا زندگی کنید و مشکل مالی ندارید و سربار دولت آمریکا نخواهید بود. این امر با راههای مختلفی قابل اثبات است :

۱- داشتن پول نقد در بانک

۲- داشتن پیشنهاد رسمی کار از یک شرکت امریکایی

۳- داشتن مایملک، هر جا، دارای ارزش، قابل فروش (خانه،‌ زمین، ماشین و …)

۴- داشتن یک اسپانسر در آمریکا

  • تجربه نشان داده که می‌توانید با کلی استرس و تپش قلب و ریسک، با استفاده از روش‌های یک یا دو ویزا بگیرید ولی تا جایی که می‌توانید، حتی شده به پسرعمه، خاله، دایی، باجناق یا همسایه‌تان هم رو بیندازید و اسپانسر پیدا کنید و با خیال راحت و بدون استرس ویزا می‌گیرید.
  • اسپانسر قرار است اظهار کند که حاضر است شما را از نظر مالی حمایت کند، اما چه طوری؟ خیلی ساده است. فرمی هست به نام «I-134» یا Affidavit of Support که اسپانسر شما باید آن را امضاء کند و بعد به یک محضر ببرد تا گواهی امضا بگیرد (روی فرم یک مهر می‌زنند و تمام).
  • فردی که اسپانسر شما می‌شود باید خود ساکن آمریکا بوده و آنقدر توان مالی داشته باشد تا بتواند شما را ساپورت کند. برای اثبات این توانایی باید از طرق زیر عمل کرد :

۱- با ارائه گواهی مالیات سال قبل میلادی، میزان مالیات داده شده و یا به عبارت بهتر مقدار درآمد واقعی فرد معلوم می‌شود. این گواهی شامل فرم‌هایی نظیر فرم ۱۰۴۰ و فرم W2 است که اگر اسپانسر مالیات سال قبل را پرداخت کرده باشد این فرم‌ها را در اختیار دارد و کافی است کپی فرم‌ها را برای شما بفرستد.

۲- ممکن است اسپانسر شما سال قبل مالیات نداده و یا بطور کامل پرداخت نکرده باشد. در این صورت باید ثابت کند که درآمد امسال او بیشتر از سال قبل هست، و برای این کار باید به صورت رسمی از محل کارش گواهی بگیرد و برای شما بفرستد.

۳- اگر این فرد نه مالیات خود را پرداخت کرده و نه گواهی که در مورد پیش اشاره شد در اختیار دارد، می‌تواند یک گواهی بانک مبنی بر این که پول نقد کافی در بانک دارد دریافت کرده و برای شما بفرستد.

۴- اگر اسپانسر شما هیچ کدام از شرایط بالا را ندارد شما باید به فکر یک اسپانسر دیگر باشید.

  • اسپانسر باید به حد کافی از «توان مالی» برخوردار باشد. این مقدار بستگی به این دارد که اسپانسر چند نفر را تحت پوشش دارد (مشتمل بر خانواده خودش و خانواده شما به علاقه اشخاصی که از قبل ساپورت کرده باشد) و همچنین به ایالتی که در آن زندگی می‌کند نیز بستگی دارد. مقایسه این موارد با خطر فقر در امریکا باید نشان دهد که درآمد فرد برای حمایت از شما کافی خواهد بود. در مقایسه درآمد با خط فقر هم، درآمد فرد باید از عددی که در جدول‌های مربوط به خط فقر آمده بیشتر باشد چون اگر کمتر بود افسر، اسپانسر شما را قبول نخواهد کرد.
  • اسپانسر شما بعد از پر کردن فرم I-134 این فرم را به همراه کپی فرم‌های مالیاتی برای شما از طریق پست می‌فرستد. دقت کنید که در مورد فرم I-134، ارسال با ایمیل و فکس قابل قبول نیست چون باید اصل فرم را در زمان مصاحبه در اختیار داشته باشید ولی در مورد گواهی مالیاتی به علت اینکه که کپی آن موردنیاز است می‌توان از فکس یا ایمیل هم استفاده نمود.

نکته: مطابق قوانین جدید، تأیید امضاء یا نوتورایز کردن دیگر اجباری نیست و اسپانسر می‌تواند فرم I-134 را فقط امضاء کند و بفرستد. متن قانون مربوطه چنین است :

You must sign Form I-134 in your full name. (Note: Signing Form I-134 is under penalty of perjury under U.S. law). For this reason, it is not necessary to sign Form I-134 before a notary, nor to have your signature notarize after you sign it.

۱۲- واکسیناسیون

  • انستیتوپاستور تهران مرکزی :

آدرس :‌ تهران – میدان پاستور شرقی – خیابان ۱۲ فروردین – مرکز انستیتوپاستور

  • انستیتیوپاستور شمیران :

آدرس : خیابان شریعتی – نرسیده به میدان قدس (دست چپ) – پایگاه شمیران انستیتوپاستور – پلاک ۱۹۹۶ تلفن : ۲۲۷۳۰۰۱۴ ساعت کاری :‌ ۱۳-۸

با توجه به هزینه بالای تزریق واکسن در کشورهای محل مصاحبه، برای صرفه‌جویی در هزینه می‌توانید نسبت به تزریق واکسن‌های موردنیاز و دریافت کارت بین‌المللی واکسن از انستیتوپاستور اقدام نمایید. کارت واکسن بین‌المللی توسط اسنتیتوپاستور تهران بخش بین‌المللی به عنوان گواهی جهت اثبات واکسینه بودن دارنده کارت در خارج از ایران، به افراد داده می‌شود.

  • افرادی که جهت دریافت گرین‌کارت اقدام می‌نمایند با توجه به سن آنها نیاز به تزریق واکسن‌های ذکر شده از طرف سفارت آن کشور را دارند که با مراجعه به انستیتو و با در دست داشتن پاسپورت، این واکسن‌ها تزریق شده وکارت بین‌المللی واکسیناسیون دریافت می‌نمایند. افراد متولد دی‌ماه ۱۳۳۴ به بعد در دو نوبت واکسن MMR را حداقل به فاصله یک ماه، افراد ۵۰ سال و یا مسن‌تر واکسن آنفلوآنزا و افراد ۶۵ ساله و یا مسن‌تر نیز واکسن پنوموکوک را دریافت می‌نمایند. برای تهیه کارت واکسن بین‌المللی در استان تهران تنها به شعب انستیتوپاستور تهران مراجعه کنید.

نکته: اگر سابقه بیماری مانند هپاتیت یا یرقان را دارید حتماً با پزشک مشاور مشورت و بعد شروع به تزریق کنید.

  • زمانی که برای دریافت کارت واکسن بین‌المللی اقدام می‌کنید پاسپورت همه افراد را در اختیار داشته باشید.
  • هر مدرکی دال بر اینکه هرگونه واکسنی قبلاً زده‌اید را همراه ببرید. کارت واکسنی که از بچگی تا به حال دریافت کردید را با خودتان به یکی از شعب انستیتوپاستور برده و سپس به اتاق شماره ۸ برای گرفتن کارت بین‌المللی مراجعه کنید، دقت کنید شماره پاسپورت و اسم و مشخصات درست در کارت وارد شود.
  • اگر واکسن هپاتیت B نزده‌اید، نسبت به تزریق آن اقدام کنید؛ بدیهی است در مورد کسانی که قبلاً واکسن هپاتیت B را زده‌اند ارائه کارت واکسن جهت درج در کارت بین‌المللی کفایت می‌کند.
  • اگر کمتر از ۱۰ سال از آخرین نوبت تزریق واکسن دیفتری و کزاز به شما می‌گذرد به مسئول بگویید تا تاریخ حدودی آن را در کارت‌تان ثبت کند، در غیر این صورت این واکسن به عنوان بوستر یا یادآور به شما تزریق خواهد شد و در کارت با این عنوان ذکر خواهد شد.
  • واکسن دیگری که باید تزریق شود واکسن MMR علیه سرخک،‌ سرخجه و اوریون است. انستیتوپاستور این واکسن‌ها را تنها برای اطفال تزریق می‌کند و بالغین باید به کلینیک‌ها یا مراکز بهداشت و درمان مراجعه کنند تا واکسن یا تزریق و گواهی برای ارائه به انستیتوپاستور دریافت کنند، یا این که اگر قبلاً تزریق این واکسن را انجام داده‌اند گواهی مربوطه یا کارت واکسن خود را ارائه کنند.

نکته: اکثر بالغین متولد سال‌های ۱۳۶۰ به بعد در ایران این واکسن را به طور کامل در کودکی دریافت کرده‌اند لذا معمولاً تنها ذکر تاریخ حدودی دریافت واکسن کفایت می‌کند و مسئول مربوطه مهر را وارد خواهد کرد.

نکته: به علت این که واکسن MMR از ویروس زنده ضعیف شده بیماری‌ها تولید می‌شود، هر ماه واکسن نو در سطح تهران توزیع می‌شود. پزشکانی که در مطب اقدام به تلقیح واکسن می‌کنند ممکن است از واکسن تاریخ گذشته استفاده کنند. از معدود مراکزی که در تهران همیشه واکسن تازه تزریق می‌کند، کلینیک دانشگاه تهران واقع در خیابان ۱۶ آذر نبش دانشگاه تهران است. تلقیح واکسن در این مرکز چهارشنبه‌ها صورت می‌گیرد. قبل از مراجعه به این مرکز با تماس با شماره تلفن ۶۱۱۱۲۸۳ از وجود واکسن تازه اطمینان حاصل کنید.

نکته: در اطفال واکسن MMR در دو مرحله به فاصله یک ماه از همدیگر تزریق می‌شود.

  • در انتها کارتی به شما داده می‌شود که نباید در مرکز دیگری آن را پر و یا اضافه و یا مهر کنید. پس اگر واکسن دیگری به هر دلیلی درجای دیگری از ایران زدید یک گواهی در یک سربرگ رسمی از آن مرکز دریافت کنید و با کارت برای ثبت در این کارت که دارای شماره سریال می‌باشد به انستیتوپاستور ببرید.

نکته: اخیراً به بعضی مراجعین برگه سفیدی داده می‌شود که مسئول مربوطه تأکید دارد که این همان کارت واکسن بین‌المللی است. به هیچوجه زیر بار نروید و از آنها همان کارت زردرنگ را درخواست نمایید.

نکته: واکسن هپاتیت B دارای سه مرحله می‌باشد. مرحله اول که ذکر شد. مرحله دوم یک ماه بعد از مرحله اول تزریق و مرحله سوم شش ماه بعد از اولین مرحله تزریق صورت می‌گیرد. اگر در زمان معاینه پزشکی، نوبت تزریق یکی از مراحل بعدی فرا رسیده باشد،‌ مجبور به تلقیح آن نوبت با هزینه‌ای بالا در خارج از کشور خواهید شد.

نمونه فرم واکسیناسیون :

۱۳- ازدواج یا تولد فرزند پس از دریافت نامه قبولی

۱- ازدواج پس از دریافت نامه قبولی

فرد برنده در قرعه‌کشی ویزای گوناگونی آمریکا حق دارد اعلام کند که ازدواج کرده است و تصمیم دارد برای همسرش ویزا بگیرد.

شرایط موردنیاز : برنده اصلی تا پانزده روز قبل از مصاحبه ویزا خود باید ازدواج خود را اعلام و مدارک را ارسال کند. ازدواج با چند همسر و همچنین ازدواج با جنس موافق قابل قبول نیست.

۲- تولد فرزند پس از دریافت نامه قبولی

اگر فرد برنده پس از دریافت نامه قبولی صاحب فرزندی شود باید این موضوع را به مرکز کنسولی کنتاکی یا سفارت اعلام کند. مدارک فرزند پس از ترجمه باید به سفارت یا مرکز کنسولی کنتاکی ارسال شود.

۱۴- معاینات پزشکی

همراه نتایج معاینات پزشکی، یک حلقه CD و یک عکس رادیوگرافی به شما داده می‌شود.

  • بعد از انجام مراحل فوق باید برای سفر به آنکارا یا ابوظبی جهت انجام معاینات پزشکی و انجام مصاحبه آماده شوید.
  • قبل از سفر باید از طریق سایت یا تماس تلفنی با مطب پزشک معتمد سفارت، از او وقت بگیرید.
  • بعد از انجام معاینات پزشکی، باید منتظر شوید تا پاکتی حاوی اطلاعات پزشکی شما به شما تحویل داده شود.
  • بطور معمول زمان تحویل پاکت در مورد بالغین کمتر از ۲۴ ساعت بعد از انجام معاینات، و در مورد اطفال ۴ روز بعد از انجام معاینات است.
  • همراه پاکت به شما عکس رادیوگرافی قفسه سینه خودتان نیز داده می‌شود. این عکس را به سفارت نبرید.

۱۵- مصاحبه ویزا

  • با در دست داشتن نتیجه معاینات و تمام مدارکی که قبلاً ذکر شد، در روز مصاحبه در سفارت حاضر شوید.
  • بعد از دریافت شماره،‌ منتظر شوید تا شماره شما اعلام شود.
  • در اولین مرحله باید مبلغ ۳۳۰ دلار آمریکا (برای هر نفر) بپردازید. برخی سفارت ها قبل از مصاحبه پرداخت را نیاز دارند و برخی در روز مصاحبه مبلغ را دریافت میکنند. مرحله‌های بعدی شامل انجام انگشت‌نگاری، انجام مصاحبه، تصحیح اشتباهات احتمالی در فرم‌ها، قسم‌خوردن در مورد درستی مطالب بیان شده در مصاحبه یا فرم‌ها هستند که همگی در مقابل افسر سفارت انجام می‌شوند.

نکته: لازم به ذکر است در سفارت ابوظبی دلار/درهم امارات و در ترکیه دلار مورد قبول است.

۱۶- بعد از مصاحبه ویزا

  • در پایان مصاحبه، اگر کلیرنس (clearance) نخوردید برگه‌ای سفید دریافت می‌کنید و در صورت نقص مدرک یا کلیرنس خوردن برگه‌ای آبی دریافت می‌کنید.
  • اگر شما نیازمند چک امنیتی (معروف به FBI check یا کلیرنس) باشید، باید مدتی منتظر بمانید تا جواب این چک امنیتی آماده شود. برای چک کردن جواب کلیرنس نیز باید به سایت سفارت مربوطه مراجعه کنید و منتظر باشید تا شماره کیس نامبر خود و تاریخ رفتن به سفارت برای گرفتن ویزای خود را مشاهده نمایید.

۱۷- آدرس‌های ضروری

  • آدرس پیگیری کلیرنس افرادی که در آنکارا مصاحبه شده‌اند :

http://turkey.usermbassy.gov/immigrant_security.html

  • آدرس پیگیری جواب کلیرنس افرادی که در ابوظبی مصاحبه شده‌اند :

http://abudhabi.usembassy.gov/immigrant_status.html

  • آدرس‌های پستی و ایمیل سفارت‌ها

۱- سفارت آمریکا در آنکارا (AMERCAN EMBASSY ANKARA):

۱۱۰ Ataturk Blvd. Kavaklidere, 06100 Ankara-TUKEY

Phone : +90-312 455-5555 Fax : +90-312 467-0019

E-mail : webmaster_ankara@state.gov

۲- سفارت آمریکا در امارات (EMBASSY OPERATION HOURS) :

P.O.Box 4009, Abu Dhabi, UAE

Phone : +971-2 414 2200

E-mail : abudhabiIV@state.gov

  • آدرس‌های مراکز پزشکی برای گرفتن گواهی آزمایشات پزشکی :

پزشک یا مراکز پزشکی تلفن تماس ساعت کاری نشانی اینترنتی موقعیت

دکتر مهمت و هندان اونگان ۱۳۸۸-۲۴۵-۵۳۲-۹۰+ ۱۹-۹ mungan@duzen.com.tr آنکارا/ ترکیه

بیمارستان آمریکایی

Guzelbahce Sokak 2501-311-212-90+

۲۵۰۲-۳۱۱-۲۱۲-۹۰+ شنبه‌ها : ۱۳-۸

بقیه روزها : ۱۸-۸ http://americanhospitalistanbul.com استانبول/ ترکیه

New Medical Center 6267267-02 ابوظبی/ امارات

Ahalia Hospital 6262677 ابوظبی/ امارات

  1. J.P.R. McCulloch 6262677-02 ابوظبی/ امارات

Oasis Hospital 7221251-03 ابوظبی/ امارات

The Polyclinic 2959444-04 ابوظبی/ امارات

Mideast Polyclinic 2216888-04 ابوظبی/ امارات

New Medical Center 2683131-04 ابوظبی/ امارات

پیام بگذارید

سبد خرید (0 مورد)
X